Miért kell gerincünknek és ízületeinknek a mozgás?

Mondhatnánk egyszerűen azt, mert arra lett kitalálva, hogy mozogni tudjon. Ez igaz, de nem valami kimerítő válasz. Azt is mondhatjuk, ha nem mozgunk, elgyengülnek az izmaink, és akkor mi tartja meg az ízületeket. Ebben is van igazság. A valódi és tudományosabb megoldás azonban az ízületek felépítésében rejlik.

Mi is az ízület? Nagyon durván fogalmazva az, ahol két csont találkozik. Bár vannak többé-kevésbé fix ízületi típusok is, hétköznapi használatban, és a mozgás szempontjából tekintsük most ízületnek azt, ahol ez a találkozás mozgatható.

Mi is található itt az ízesülő csontvégeken kívül? Először is, a csontok ízületi felszíneit porc borítja, a porcok között pedig egy vékony rétegben ízületi folyadék van, hogy a porcfelszínek könnyen elcsússzanak egymáson. Ezt a folyadékot az ízületi burok belhártyája termeli, és az egész ízületet körülvéve tartja az ízületben. Az ízületi burkon kívül vannak még a szalagok és az izmok, ezek közreműködnek az ízületek rögzítésében és a mozgásirányok meghatározásában.

De térjünk vissza az ízület belsejébe, éppen oda, ahol maga felszínek elmozdulása történik: a porcokhoz és az ízületi folyadékhoz. A porcok, amiknek egyébként több fajtája is van, apró porcsejtekből és egy bonyolult összetételű, szerves anyagokból  és vízből álló sejtközti állományból épülnek fel. A porcokban nincsenek vérerek, ezért a sejtek táplálkozása és salakanyag ürítése diffúzió útján valósul meg az ízületi folyadékon keresztül. Ez hétköznapi megfogalmazásban azt jelenti, hogy az anyagok lassan átszivárognak a sejtközi állományon.

Mi történik, amikor mozgunk, és amikor nem? A porcokból a sejtközi állomány sajátos szerkezete miatt nyomásterhelés hatására víz szorul ki – ettől a porc nyomással szembeni ellenállása nő, mondhatni keményebb lesz – magával víve a benne oldott salakanyagokat. Amikor a terhelés csökken, a porc a vizet visszaszívja, amivel tápanyagok is kerülnek a sejtközi állományba. Az ízület mozgatása közben a terhelés a porc különböző részein vándorol, ezért ez a két folyamat újra és újra ismétlődik. Közben a mozgás hatására az ízületi folyadék is mozog az ízületi üregben, így a porcfelszíneken salakanyagokkal telített folyadék az ízületi belhártya sűrűn erezett felszínére kerülve felfrissülhet és tápanyagokkal telítődhet.

Mindebből következik, hogy ha nem mozgatjuk az ízületet, akkor a porc belsejében lejátszódó „pumpáló” mechanizmus és az ízületi folyadékban jelentkező „keverő” mechanizmus egyaránt erősen hiányossá válik, ezek nélkül pedig a spontán diffúzió nem tud kielégítő tápanyagellátást biztosítani a porcsejteknek, és a porc szövete elkezd leépülni, sorvadni.

Fontos még megemlíteni, hogy a nem mozgatott ízületben az ízületi felszínek összetapadhatnak, főleg folyadékhiányos szervezet esetén, amikor az ízületi folyadék is besűrűsödik, ettől az ízület blokkolódik, tovább rontva a fenti helyzetet. (Ilyenkor kell egy jó csontkovács vagy manuálterapeuta, akik a blokkolt ízületeket felszabadítja).

Azt is tudni kell, hogy a megfelelő hatás érdekében az ízületeket minden lehetséges irányban és a teljes mozgásterjedelemben át kell mozgatni, hogy a fenti hatások a porc teljes felületén érvényesüljenek (gondoljunk pl. a csípőízületre). Legjobb a változó de nem túl nagy terheléssel végzett mozgás. Amíg egy ízületi felszínen van porc, mindenképp mozgatni kell, még ha fáj is, különben hamarabb és még jobban fog fájni. Kivételt képeznek a még nem gyógyult sérülések és az akut gyulladások, mikor az ízületet csak ezek gyógyulása után szabad újra mozgatni.

Mindez gerincünkre fokozottan érvényes. Gondoljuk meg, van 25 különálló mozgó csigolyánk, (plusz a keresztcsont és a farkcsigolyák), ezek között egy-egy szép nagy porckorong, lefelé és felfelé két-két kis ízület, valamint a háti szakaszon bordánként még két-két ízület – az annyi mint… Szóval jó sok ízület, amelyek ha nem tartjuk őket karban, mind-mind problémát okozhatnak. Ne várjuk ezt meg ölbe tett kézzel.

Fotó:alila / 123RF Stock Photo


 

A szerzőről

Mióta az eszemet tudom, mindig sportoltam. 10 éven át oktattam úszást, később sítúravezetői tanfolyamot végeztem. Először itt ébredtem rá tudatosan, mit is jelent számomra a mozgásoktatás: hogy mások fejlődése nekem mekkora öröm. A DaoYin Gerinctornával 2009 áprilisában ismerkedtem meg, mivel ilyen területen kerestem megoldást. Gerinc- és hátizomproblémáim sokat javultak, illetve most már jól karban tudom tartani azokat. Sokéves sportoktatói tapasztalatom ellenére a mai napig csodaként élem meg, amikor emberek lelkesen számolnak be a változásról életükben a sport hatására. Itt kérdezhettek tőlem: http://www.csaladesegeszseg.hu/szakertoink/gero-emese-gerincterapeuta/

További cikkek a szerzőtől:

 

Még nincs hozzászólás

Légy az első, aki hozzászól!

Szólj hozzá!

 




 

 
 
 
More in Izületi, porc és csont problémák (4 of 6 articles)