6 házi praktika, hogyan kerüld el a tavaszi náthát és megfázást

9666236_sMájusi eső aranyat ér- szoktuk mondani. Ez még várat magára, de… A tavaszi időjárás jellemzője, hogy a jó kis 18-20 fok körüli hőmérséklet majd lemegy 10 fok körülire, aztán vissza fel 18-20 fokra. Ez a folyamat nemcsak az ember hangulatára, hanem a szervezetére is hatással van, hiszen a hideg idő hatására például a koleszterin szint jellemzően megemelkedhet és ezáltal a vér besűrűsödik. A vér besűrűsödése pedig szerepet játszhat többek között a cukorbetegség mellékhatásainál és a magas vérnyomással rendelkezők életében is.

Mi a tennivalónk? Hogyan előzhetjük meg a ilyenkor „aktuális” megfázást, náthát? Megelőzhető-e egyáltalán?

1. Megfelelő folyadékmennyiség

Több forrás létezik, hogy egy embernek mennyi folyadékbevitelre van szüksége egy nap. Néhány forrás 20 kg-onként 1 litert, mások kilogrammonként 25 millilitert javasolnak /ez egy 40 kg-os embernél 1 liter/.

Víz

Én nem a tudományos megközelítésről szeretnék most pro-kontra véleményt alkotni, inkább arra a kalandra hívom fel a figyelmed, amelyet a saját tested megfigyelése okozhat számodra. Ha már a szádban, ajkadon szomjúságot érzel, akkor az már az első jele, hogy a test és a szerveid meglehetősen szomjaznak. Ne várd meg ezt a pontot. Az én testem azt igényli, hogy óránként kb. 2 dl jó minőségű folyadékot /szénsavmentes víz, csersavmentes tea/ igyon meg. Ez az én testem tapasztalata.

Hallgasd meg mit igényel a te tested!

Így nemcsak folyadékot pótolsz, hanem a betegséget is megelőzheted, hiszen a megfelelő folyadékpótlás mellett a vér is kevésbé hajlamos besűrűsödni és a szerveid is megkapják a létfunkciójukat ellátó folyadékot, merthogy a testünk 70-80 %-a folyadékból áll.

2. Megfelelő folyadékminőség

Felejtsd el a szőke-barna „nyálakat”, a csersavas fekete teákat, mert ezek többet ártanak, mint használnak. Helyettük fogyassz szénsavmentes, alacsony ásványi anyag tartalmú forrásvizet, csersavmentes gyógyteákat, gyümölcsteákat, készíts házi szörpöt bodzából, málnából vagy kreatívkodj vadabb kombinációk kialakításával. Ha a szörpikét nem tudod elkészíteni a lehetőségeid miatt, akkor a legközelebbi piacon nézz ki egy szimpatikus idős nénit, akit kikérdezel a szörpikéjének az elkészítéséről megbizonyosodva, hogy az tényleg vitamindús gyümölcsből készült, és akkor szokj a nénihez. :-)

A megfázás megelőzéséhez pedig javaslom a melegítő gyógynövényekből készült teákat, amiket jobb helyeken jó minőségben megkaphatsz, de igény szerint otthon is elkészíthetsz: gyömbér, fahéj, szegfűszeg, szegfűbors, ánizskapor, kamilla, szederlevél, aloe bimbó, kardamon, gymnema sylvestre. Ezek a gyógynövények gyulladáscsökkentő, vírus-, gomba-, baktériumölő, légzésfrissítő, vércukorszint csökkentő, vizelethajtó, hurutoldó hatásukról ismeretesek.

3. Vitaminpótlás

Ha már mostanáig sokat tettél azért, hogy az immunrendszered megfelelően működjön, akkor gratulálok, mert azon kevesek közé tartozol, akik sokat tesznek az egészségmegőrzés érdekében és előre gondolkodnak. Ha eddig nem jellemzően foglalkoztál a testi-lelki egészségeddel, akkor jöjjön, aminek jönnie kell és vizsgázzon a felkészültséged, merthogy most aztán minden az immunrendszered és lelked /egészségtudatod/ felkészültségén múlik.

Ha szeretnél „rágyúrni”, akkor nagy mennyiségű C vitamin, fokhagyma, propolisz, echinacea /kasvirág/, piros bogyós gyümölcsök segíthetik a felkészültségedet.

4. Meleg öltözék

Igen, tudom. Nyár van lassan és én most azt írom, hogy öltözz melegen. Mégis, ha az időjárás változik, akkor fejben, testben alkalmazkodnunk kell hozzá. A melegen tartott láb, jó keringési rendszer és a réteges öltözködés sokat számíthat a megelőzésben.

5. Szauna

Szauna

Most nem véd meg a mozgás, a szokásos testépítő edzésed vagy a futás a zuhogó esőben a náthától. Persze a jóga, tai-chi, chi-kung és minden olyan mozgáskultúra folyamatos gyakorlása véd, hiszen a test energetikai rendszerének egyensúlyát támogatja, a csakrákat harmonizálja. Ezen holisztikus rendszerek mellett mi európai emberek, nagyban kedveljük még a szaunát, amely rendszeres és megfelelő használat mellett az egészségmegőrzés egyik alappillérévé válhatnak a hidegebb időjárás idején.

6. Bár elsőre mókásan hangozhat, hogy hogyan is jön ide, mégis fontos: Legyél a családtagjaiddal, barátaiddal!

Mert a nátha ritkán „támadja” a harmonikus, kiegyensúlyozott embereket, hiszen az immunrendszered jó állapotához elengedhetetlen fontosságú, hogy a lelki hangulatod, lelki egészséged is kiegyensúlyozott legyen, hiszen a hangulati ingadozások kihatással vannak a teljes emberi mivoltunkra.

A testünk kommunikál velünk. Minden áldott pillanatban minden őt érő hatásról kialakult véleménye van.

Vajon Te meghallgatod a véleményét? Vajon meghallod-e egyáltalán a véleményét?


 

A szerzőről

Coach, természetgyógyász, 2 csodás fiú keresztanyja, a minőségi, egészséges táplálkozás (foodie) és a futás rajongója, a Család és Egészség honlap alapítója, aki azt vallja, hogy ha jó helyre fektetjük be az energiánkat, akkor egészséges, boldog, sikeres és kiegyensúlyozott életet lehet élni akár már napi 4 óra jól szervezett munkával.

További cikkek a szerzőtől: | A szerző honlapja: Molnár Andrea

 

Még nincs hozzászólás

Légy az első, aki hozzászól!

Szólj hozzá!

 




 

 
 
 
More in Allergia, léguti betegségek, Tavasz (1 of 26 articles)