A túl sok víz árthat

Melegben – hidegben mindig azt halljuk, hogy igyunk sok vizet, mert az mindent megold. Az ajánlott napi folyadékfogyasztás mértékéről azonban még ma is mindennaposak a viták a táplálkozástudósok, orvosok, dietetikusok és természetgyógyászok között.

Van, aki óránként 2 decilitert javasol, más napi 1,5 litert és akad, aki napi 3 litert. Van, aki a testsúlyhoz is köti, van, aki ezt feleslegesnek tartja. Abban viszont egyetértés van, hogy vizet kell inni – nem pedig cukros löttyöket, amik már rövidtávon is súlyos egészségügyi gondokat okozhatnak.

A megfelelő vízpótlás:

  • segít a veseproblémák megelőzésében (gyakori vizeletürítés esetén kevesebb a gyulladás veszélye, mivel a baktériumok sűrűbben távoznak a szervezetből),
  • súlyvesztésben (csökkenti az étvágyat, támogatja a test anyagcsere folyamatait, így több kalóriát égetünk el),
  • igazoltan segíti a körmök jó állapotát,
  • hidratálja a bőrt belülről,
  • csökkenti a dehidratálás okozta fejfájás tüneteit  és
  • emeli a szervezet koncentrációs képességének szintjét.

A túl sok víz legalább ugyanolyan káros a szervezetnek, mint a túl kevés.

A túl sok víz (hiperhidratáció):

  • felborítja a sóháztartást,
  • sóhiányt alakíthat ki, ami izomgörcshöz vezethet,
  • álmatlanságot okozhat,
  • ödémát okoz.

A túl kevés víz pedig dehidrációt (kiszáradás) okozhat. A kiszáradás fokozottan növeli a szívbetegségek kockázatát.  Emlékeztetőül – testünk körülbelül 70%-a víz, így szerveink tápláléka elsősorban a bevitt folyadék.

Mennyi az ideális vízfogyasztás?

Német és amerikai kutatók is arra jutottak, hogy vízből naponta körülbelül 1,5 litert szükséges innunk. A többi folyadékot pedig gyümölcsökből, zöldségekből, levesekből fedezzük.

Mennyi legyen – ez alapján – az összfolyadék fogyasztásunk?

Tudomány ide vagy oda, ezt a legjobb egy egyszerű bőrteszttel megnézni. Onnan tudod meg, hogy a tested mennyi folyadékot igényel, hogy az ujjbegyeden megnézed ráncos-e a bőr, vagy telt. Ha ráncos, kevés vizet ittál, ha teli és szépen kisimult, akkor elegendő folyadék van a testedben.

Mi van akkor ha nem eszel kellő mennyiségű gyümölcsöt, zöldséget és nem ettél ma levest?

Nos, akkor több vizet vagy gyümölcsteát, limonádét, egyéb nem cukrozott, nem szénsavas folyadékot kell innod, ami segít a tested vízháztartásának.

Mikor igényel a szervezet több folyadékot?

  • meleg időjáráskor,
  • sportolás, mozgás esetén,
  • lázas állapotban,
  • diétánál (főleg ha nem tudja gyümölcsből, zöldségből pótolni),
  • húgyuti fertőzéseknél.

A folyamatos szomjúságérzet (polidipszia) előjele lehet cukorbetegségnek, májműködés csökkenésének, veseproblémáknak és egyéb autoimmun betegségeknek.

A British Medical Journal-ben leírtak alapján, Dr McCartney (orvos Glasgow-ban) rámutat arra hogy néha a boltban kapható ásványvizek többet ártanak, mint használnak a fertőtlenítéshez használatos vegyszerek miatt. Ezért azt javasolja, hogy fokozottan figyeljünk oda melyik palackozott vízmárka mellé tesszük le a voksunkat.

Fotó: www.123rf.com


 

A szerzőről

Coach, természetgyógyász, 2 csodás fiú keresztanyja, a minőségi, egészséges táplálkozás (foodie) és a futás rajongója, a Család és Egészség honlap alapítója, aki azt vallja, hogy ha jó helyre fektetjük be az energiánkat, akkor egészséges, boldog, sikeres és kiegyensúlyozott életet lehet élni akár már napi 4 óra jól szervezett munkával.

További cikkek a szerzőtől: | A szerző honlapja: Molnár Andrea

 

Még nincs hozzászólás

Légy az első, aki hozzászól!

Szólj hozzá!

 




 

 
 
 
More in Úton az egészség felé (20 of 96 articles)