8 étel, amit inkább felejts el

Még, még, még. Ennyi nem elég?!

Ha éhesek vagyunk, eszünk. Nem mindegy azonban, hogy mit. Vannak bizonyos ételek, amelyeket hiába eszünk, sosem tudunk jól lakni. Ezek a feldolgozott, félkész, egészségtelen ételek, melyek felpuffasztanak, emésztési zavarokat okoznak, sőt hosszabb távon akár okai is lehetnek azoknak a betegségeknek, melyek ásványanyag, vitaminhiány következtében jönnek létre. Ráadásul alacsony tápanyagtartalmuk miatt mennyiségileg sokat igényelünk belőlük, feleslegesen.

Néhány közülük még „függőséget” is okozhat – nem tudunk lemondani róla, „remeg érte a kezünk”, amikor a bolti polcról le akarjuk venni. Ez persze úgy értendő, hogy a benne lévő anyagok olyan boldogsággal töltenek el, hogy újra és újra vágyunk rájuk. De vajon, tényleg szükségünk van-e ezekre a mű-cuccokra?

 1. Mesterséges édességek: rágógumi, gumicukor, frutti

A rágó fokozza a nyálelválasztást. Az így termelődő nyál eljut a gyomorba, és a gyomrunk – mint, aki jól végzi dolgát – azt hiszi, „most étel fog jönni, emésztésre felkészülni!”. Így a gyomorsavtermelés is beindul, viszont semmilyen étel nem érkezik. A gyomorsav pedig ilyenkor károkat okozhat a bél nyálkahártyáján.

A gumicukor és a frutti a mesterségesen előállítható édességek netovábbja. Remélem senki sem hiszi el, hogy a gumimacikat CSAK és KIZÁRÓLAG gyümölcslével töltik fel. A gumicukor tartalma: állati eredetű kötőanyagok, növényi zselék, színezők, aromák. A frutti tartalma: karamella, cukor, kismértékben vegyipari alapanyagok, műanyag gyanta, állományjavító anyag (gumiarábikum). Csodálatos! …már ha azt nézem, hogy mi emberek mi minden előállítására vagyunk már képesek. Azért én inkább nézegetném múzeumban, mint a táplálékaim között.

2. Diétás üdítőital

Elsődleges szempontként a diétás üdítőitalokban több a szénhidrát és többet ártanak, mint nem diétás társaik, hiszen a mesterséges édesítőszerek fokozhatják az étvágyat és eltérően a nádcukortól, méztől, nem adnak a szervezetnek semmi igazán felhasználnivaló táplálékot. Üres cukorpótló feleslegesen, és azt se felejtsük el, hogy az ilyen üdítőkben sok a sav, ami kivétel nélkül mindannyiunkban csak károkat tud okozni. Hogy mi köze a kólának a rozsdához és a baleseti helyszínhez –  Olvasd el Ági cikkét a témában.

3. Fagyasztott félkész-, és készételek

A fagyasztott ételekben – tisztelet a kivételnek – nincs elég kalória, amitől jóllakhatnánk. Nincs bennük elegendő összetevő, különösen friss zöldség és gyümölcs, ami tápláléknak minősülhetne. Minél ritkábban fogyasszunk ilyen ételeket. Annyi idő alatt, amíg egy mirelit bolognait felolvasztassz és felmelegítessz a káros mikrohullámű sütőben, addig friss alapanyagokból ízletesebben, friss fűszerekkel is el tudod készíteni ugyannyi pénzből.

4. Fehér lisztből készült tészta, kenyér és péksütemények

Bármilyen finomak is az édes tészták, nem igazán lehet jóllakni velük. A fehér cukorban és a fehér lisztből készült péksüteményben nincsenek rostok és tápanyagok, amik segítenék az emésztést. Gyorsan feldobnak, de hamarosan még éhesebbek leszünk, mint előtte. Érdemes inkább teljes kiőrlésű gabonából készült kenyereket, péksüteményeket választani. Igen, ezek általában sűrűbb tésztájúak, mégis hidd el, kevesebbel jobban laksz!

5. Boltban vásárolt müzli – cukrozott müzliszelet

Ha a „jó reggelt szelet” szénhidrátban gazdag és olyan ízfokozókat is tartalmaz, amire nincs is szükségünk, akkor inkább legyen enélkül jó a reggelink. Igaz, hogy manapság már találhatunk néhány jó minőségű, bio alapanyagokból készült müzli szeletet is a boltokban, a legjobb megoldás továbbra is az otthon elkészített reggeli müzli a boltban vásárolt müzli szelett helyett.

Kedvenc reggelim: tönkölytejbe forever lite vanilia, aszalt áfonya, zabpehely, tönkölybúzadara, kókusz. Ha elkészült, leveszem a tűzről és finom propliszos Bee Honey mézzel ízesítem.

6. Burgonya chips

Ha elolvasod mi van benne – rengeteg zsír, mesterséges aromák, ízfokozók és netán még nyomokban burgonyát is tartalmaz, – rájössz te is, hogy valójában van jobb lehetőséged is. Készíts te is otthon burgonyachipset vagy répachipset! Gyors, finom és igazi! Nem kell más hozzá, mint egy jó kis krumplihámozó és finom vékony zöldségdarabokat már süthetsz is ki a sütőben papíron. Ha akarod, fűszerekkel is megszórhatod. Készíts mellé salsa szószt, sajtszószt vagy egyszerűen csak edd tejföllel.

7. Zacskós leves, szósz, puding

Megint csak tartósítószerek, mesterséges aromák, ízfokozók. A zacskós levesek zöldségtartalma elenyésző, viszont a többi hozzávaló csak megterheli a gyomrunkat és a kiválasztó szerveinket. Zacskós leves helyett kedvenc zöldségeidből készíts alaplevet, amit használhatsz szószokhoz, levesekhez, főzelékekhez. Gyorsan elfogy és tudod mi van benne.

Készíts magad otthon vanilia és csokipudingot, ne a boltit vedd meg, mert sok adalékanyagot tartalmaz! Tudod, hogyan kell otthon pudingot csinálni?

8. Tejcsokoládé – tábla csoki

Ha szereted a bolti tejcsokit akkor tudd, hogy sok növényi zsiradékot, ízesítőket, zsírmentes kakaóport, állományjavítót és cukrot eszel. Ha már nem bírsz ellenállni a csokinak, vegyél igazi minőségi étcsokoládét! Bevallom őszintén, én sem szerettem az étcsokoládét, egészen addig, amíg barátainkkal el nem mentünk egy csokibonbon készítő estére, ahol a 8 étcsokoládéból készített bonbonból az 5.-nél kidőltem. Tele voltam ízekkel és a gyomrom is megtelt, míg előtte a tejcsokitáblát egy ültömben megettem. Az étcsokoládéból élmény a pillanat, elég belőle egy-két kocka. Igy hiába drágább, mint tejes „kollégája”, tovább tart.


 

A szerzőről

Coach, természetgyógyász, 2 csodás fiú keresztanyja, a minőségi, egészséges táplálkozás (foodie) és a futás rajongója, a Család és Egészség honlap alapítója, aki azt vallja, hogy ha jó helyre fektetjük be az energiánkat, akkor egészséges, boldog, sikeres és kiegyensúlyozott életet lehet élni akár már napi 4 óra jól szervezett munkával.

További cikkek a szerzőtől: | A szerző honlapja: Molnár Andrea

 

2 Hozzászólások

  1. Agi szerint:

    A flurouidhoz kiegesziteskeppen.:
    -Egy Bragg nevü orvos hivta fel a figyelmet ra ” A V´z ” c.könyveben hogy 1939-ben keresztülvittek egyes amerikai gyarak megvasarolva-megfelemlitve az egeszs.ügyi hatosagokat, hogy fogkremekhez hozzaadhassak es kapaszkodjunk meg meg penzt is kapnak erte-ami elmeletileg atomhulladék!és ezert még pénzt is kellett fizetniük ezen gyártóknak, mivel akkor meg karos anyagnak minösitettek-és a dögök-igen ez enyhe kifejezes rá-dögök- pénzsovárságukban el kezdtek gondolkodni hogyan uszhatnak meg az ezen anyag tarolasaert, lerakasaért fizetendö költsegeket -atvittek szepen az emberi köztudatba – atformalva az orvosok , egeszsegügyiek agyat-hogy a fluuroid hasznos az emberi szervezetre/-barki aki tiltakozott ezen örület ellen jaj volt annak-megsemmisitettek , tönkretettek privat es szakmailag/
    Igen nekik hasznos – mert emlitsük meg meg hogy befolyasolja az agymüködesünket oly iranyba hogy embertömegeket lehet vele manipulalni -gondolkozas nelküli rabszolgava nevelni , lelketlen materialistava atalakitva gondolkozasaunkat-aki engedelmes allampolgar reven elhisz mindent,amit ele tesznek reklamokban, hivatalban bankban boltban-gondold at- emlekszünk meg 20 25 evvel ezelött- szinte mindannyian tiltakoztunk hacsak egymas közt is az aremelkedesek miatt-ma mar ki szol ellene?Mindenki tudomasul veszi, megy tovabb intezi dolgait, megfelemlitve a csekkek mögött megbuvo aljas penzhatalmi monopoliumoktol
    Ugyanez a helyzet a serteshussa is-bebizonyitott teny hogy a serteshus fogyasztasa rombololag hat az emberi elme müködésére-Ezt tudtak is Kinaban es a hatalom emberei tavoltartjak magukat ezen hus fogyasztasatol-mig a lakossag reszere ez a szandekosan /es meg igy is dragan /a legkedvezöbb arfolyamon tartando-segitseget nyujtava a hatalomnak engedelmes rabszolgatömeggé alcsonyítását az emberi sokaságnak.

    [Hozzászólás ehhez a gondolathoz]

  2. Molnár Andrea szerint:

    Kedves Ági,

    A flourid probléma hosszú évtizedekre nyúlik vissza és megítélése már az 1916 óta igencsak kétes. Itt többet olvashatsz róla: http://www.csaladesegeszseg.hu/megelozes/flouride-igen-vagy-nem/
    A sertéshús kérdése is sokkal összetettebb, mint írod. Én vegaként majd egy évtizede nem eszek sertéshúst.
    Mindenesetre minden változás önmagunknál és a családunknál történik. Az ítélkezés, a szódobálás nem oldott még soha meg semmit. Inkább érdekelne az, hogy TE mit teszel a saját környezetedben, hogy ezek az ételek ne kerüljenek be a családtagjaid tányérjába.

    szép napot neked, Andi

    [Hozzászólás ehhez a gondolathoz]

Szólj hozzá!

 




 

 
 
 
More in Táplálkozás, Úton az egészség felé (3 of 139 articles)