Mit tartsak a hűtőben, hogy egészségesen együnk

Amikor arról beszélgetünk, hogy ki mit fog főzni, akkor alapvető tudni, hogy mit is tartassz otthon a kamrában és a hűtődben. Többen kérdezték tőlem, hogy mivel mi kicsit másképpen eszünk itthon, mi van a hűtőnkben. Ezért úgy gondoltam összegyűjtöm Nektek, hogy milyen egészséges ételeket érdemes a család hosszútávú egészsége érdekében a hűtődben tartani.

Nem célom a tökéletesség, inkább egy másfajta szemléletmódot mutatni, amivel ha akarod finomíthatod a sajátod.

Tofu – szójababtúró, bár semmi köze a mi általunk ismert túróhoz. Nagyon jó fehérjeforrás. Nem esszük túl gyakran, de havonta egy-kétszer biztosan készítünk belőle indiai zöldborsós-krumplis, kínai zöldséges-szójaszószos-üvegtésztás finomságot, vagy bármi mást, amit szívesen eszünk.

Pástétomnak valók – gomba, aszalt paradicsom, bab, Mivel nálunk a reggeli nem szalámi vajaskenyérrel, így a pástétomoknak nagy szerepük van az étkezésünkben. Készítünk csicseriborsóból humuszt és paradicsomos-parmezános-bazsalikomos pástétomot, babból babpürét, bazsalikom és vöröshagyma segítségével pedig mennyei gombás-aszalt paradicsomos pirítósra kenhető élményt.

Házitej – ha már szereted a tejet, akkor legalább tiszteld meg a tested azzal, hogy a „tejet nem látott” tejszerűségek helyett házitejet veszel. Leszedheted a tetején lévő tejszínt és gyorsan készíthetsz belőle házi sajtot is max. 30 perc alatt. Bár ha kibírod, akkor a legegészségesebb a tejtermékeket minimálisra csökkenteni, vagy bizonyos esetekben elhagyni az étkezésből.

Teavaj -margarin helyett. Én már hosszú évek óta sütni is inkább vajjal sütök. És minden receptben, amiben 10 dkg vajnál többre van szükség, olajjal helyettesítem a fennmaradó mennyiséget. A sok margarin és vaj ugyanis megfeküdheti a gyomrot, lassíthatja az anyagcserét, az emésztést és nehézzé teszi az ételt.

Befőttek, lekvárok – A megkezdett befőtteknek, lekvároknak a hűtőben van a helye, és ha már felbontottátok, akkor minél hamarabb egyétek meg, mivel felbontás után elindul benne egy romlási folyamat. Minél hamarabb megeszitek, annál több egészséges tápanyag kerül a szervezetetekbe.

Szószok – Ha a zöldséglevesből megmaradt a zöldség, turmixold le és készíts belőle szószt. Tegyél hozzá a szád ízének megfelelő fűszereket és tedd tésztára, vagy krumplira. Akár a sütőbe is teheted ezután, hogy jó ropogós legyen.

Parmezán – na, nem a már előre ledaráltra gondolok. Inkább a tömbben kaphatóra, amit Te reszelsz otthon. Hidd el, megéri, hogy magad reszeld. Muzsikálni lehet a különbséget! Rakok belőle tésztára, lasagnára, levesbe, pástétomba, de leginkább levágok belőle egy darabot és elrágcsálom nasiként, hiszen nem magas a zsírtartalma. Diétázók is fogyaszthatják!

Mozzarella – ez a gyúrt, eredetileg bivalytejből készült sajt nem tartalmaz semmilyen tartósítószert, adalékot, a tiszta valójában szolgál élményül. Íztelen, így sokféle étel kiegészítője lehet, hiszen ügyesen alkalmazkodik mindenféle ízvilághoz. Leginkább salátákba, tésztákra, házi pizzára teszem.

Tojás – kizárólag olyan, ami nem ketreces tartásból származik. Nem akarok stresszes csirkék, stresszes információval ellátott tojását enni, hiszen az étel energia, információ, amit a testem feldolgoz és az érzelmeim tükröznek. Ha ez a gondolat neked meredek, akkor elég ha első lépésként, csak arra visszaemlékezel, hogy anyukád húslevese mennyivel jobban ízlett, mint a máshol megevett, – amúgy ízre ugyanolyan finom – húsleves. Miért is van ez?! Egyszerűen, mert anyukád Nektek főzött csupa szeretettel. Anyukád húslevesében szeretet volt. A szeretet pedig igazi élet-ízesítő. Táplálkozásilag a tojás a diétázók „ellensége” – nekik heti maximum egy darab ajánlott diéta esetén.

Idény zöldség és idény gyümölcs – mindig legyen otthon IDÉNYzöldség és gyümölcs, mert ezek tartalmazzák az idény TÁPanyagát a szervezetednek. Nem véletlen, hogy régen télen csak befőtteket, pincében tárolt krumplit, répát, céklát ették. Ma viszont a fogyasztói társadalom jelmondata, hogy „miért is kellene várnod az új termésre, hiszen minden mindig a tiéd lehet”! Pedig a természet nem véletlenül alkotta ám így a dolgokat.

Mélyhűtőben mindig van:

  • spenót – spenótos-túrós lasagnához,főzeléknek, reggeli tojás mellé,
  • kukorica – füstölt sajtos-köményes kukoricaleveshez,
  • burgonyalángos – reggelire tükörtojással, főzelékhez feltétnek,
  • tengeri hal.

Mindemellett a hűtőben tárolás alaptörvénye, hogy ami elkezd romlani, barnulni, penészedni, gombásodni, annak viszlát hűtő, helló komposzt. A testünkbe csak olyan alapanyagot adjunk, amit szívesen eszünk meg.

Fotó: www.istockphoto.com


 

A szerzőről

Coach, természetgyógyász, 2 csodás fiú keresztanyja, a minőségi, egészséges táplálkozás (foodie) és a futás rajongója, a Család és Egészség honlap alapítója, aki azt vallja, hogy ha jó helyre fektetjük be az energiánkat, akkor egészséges, boldog, sikeres és kiegyensúlyozott életet lehet élni akár már napi 4 óra jól szervezett munkával.

További cikkek a szerzőtől: | A szerző honlapja: Molnár Andrea

 

Még nincs hozzászólás

Légy az első, aki hozzászól!

Szólj hozzá!

 




 

 
 
 
More in Egészségmegőrzés, Élelmiszereink, bio konyha, Táplálkozás (3 of 175 articles)