Tavaszi fáradtság, ütött az órád

viszlát tél,    lejárt az időd

viszlát tél, lejárt az időd

Lassan elmúlik a tél, újraéled a természet, itt az ideje, hogy Te is új energiával töltődj fel. Mert mint ahogy a természet sokat dolgozik azon, hogy a tavasz újra eljöjjön, nekünk is tennünk kell azért, hogy a testünkben-lelkünkben a tél tovaszálljon.

Ahogy kint melegszik az idő, kitágulnak a kötőszövetek és megérkeznek a test tünetei is, hogy jön a tavasz: csökken a vérnyomás, álmosság, általános kimerültség, szárazabb bőr, gyakori fejfájás, nehéz ébredés reggelente, ezt az állapotot nevezzük köznyelven tavaszi fáradtságnak.

Mi a tavaszi fáradtság oka és mit tehetünk ellene?

Tavaszi fáradtság okai:

  • Télen jobban kívánjuk a nehéz, szaftos, fűszeresebb ételeket, így a salakanyagok felhalmozódnak a szervezetünkben.
  • Kevés napsütés, sok szél hatására kevés D vitamin jut a szervezetünkbe és szárazabbá válik a bőrünk.
  • A hideg-meleg frontok hatással vannak a szív- és érrendszerünkre, ennek köszönhetően a vérnyomásunkra is.
  • Tavaszra testünk az előző nyáron összegyűjtött vitamin és ásványi anyag tartalékokat felélte, ami a bőrünkön is meglátszik, nemcsak a közérzetünkön. Új forrásokra van szükségünk töltekezni, hogy bírjuk a hosszabb nappalokat és a mindennapi strapát.

Néhány hasznos tanács segítségül, ami helyzetbe hoz kívül-belül:

  • Kezdjük azzal, hogy csökkentsük a lakásban 18 fokra a fűtést! A fokozatosság elve az életben itt is érvényes, így a fűtés fokozatos levétele a szervezetnek is segít a kinti változásokhoz alkalmazkodni.
  • A reggelt kezdjük egy jó kis váltózuhannyal, a forróval kezdve és a hideggel zárva. A váltózuhany nemcsak a hormonháztartást szabályozhatja, hanem a kis kapilláris vérereket is segíti rugalmassá válni. A legjobb, ha közben a mikrocirkulációt segítve átdörzsöljük testünket egy zuhanykefével.
  • Zuhany után jól esik egy finom reggeli. Könnyű reggeli:  egy csésze csersavmentes tea (csipkebogyó, gyömbér) mellé joghurt, zabpehely, müzli, gyümölcsök, hogy megtámogassuk a salaktalanításban és az anyagcsere-folyamatok serkentésében szervezetünket.
  • Bár elsőre furcsán hangozhat, de agyunk is éhezhet. A jókedv-anyagot, azaz szerotonint kiváltó élelmiszerek közé tartoznak a datolya, a füge, tésztafélék, a rizs. Fogyasszuk őket gyakrabban ilyenkor.
  • Nemcsak a tányérunkon fontosak a színek, hanem az öltözködés is -már régóta tudjuk, hogy egyes színek kedvezően hatnak kedélyállapotunkra. A piros (vörös), rózsaszín és sárga különösen jókedvre derít és tevékennyé tesz.
  • A kihagyhatatlan gőz fürdő és szauna – Ági cikkében részletesen kifejti hatásukat.
  • …és a sorrendből a masszázs és némelyik masszázshoz használt gyógynövényes olajok sem maradhatnak ki. A rozmaring, eukaliptusz, borsmenta energizál, a citrom és a levendula nyugtat, lazít. Aromalámpában, füstölőként és a szaunában, gőzben is használhatjuk az illóolajokat.
  • Használj ki minden tavaszi napsugárt, ami megörvendeztet. A napfény segít szervezetünknek D-vitamint előállítani – így, amikor csak kibújik a nap, érdemes elmenni sétálni, kirándulni. Izomébresztőnek sport, mozgás a szabadban a legmegfelelőbb.
  • A nyomelemek, ásványi anyagok, vitaminok és aminosavak ebben az időszakban legfőbb támogatóink. Állítsuk össze úgy étrendünket, hogy a sok gyümölcs, zöldség, ivólé (hozzáadott cukor nélküli) és lehetőleg kevés hús szerepeljen étrendünkben. A nyomelemben gazdag magvak és a zöldség, gyümölcs mellé kiegészítőként fogyasszunk természetes táplálék-kiegészítőket, biztosítva ezzel, hogy a tavaszi fáradtság elkerüljön bennünket.
  • Fontos a megfelelő folyadékpótlás – minőségben és mennyiségben egyaránt.
  • A tökéletes oxigénellátáshoz, amire a teljes szervezetünknek szüksége van tanuld meg a hasi légzést! Hanyatfekve figyeld hogyan emelkedik a hasad egy nagyobb belégzés után! Tartsd benn a levegőt két-három másodpercig, aztán fújd ki lassan! Ismételd meg ezt a gyakorlatot tízszer egymás után!
  • Ahogy itt a március – a legfontosabb a salaktalanítás. A tavaszi méregtelenítés: részt vehetünk egy komplex Clean and Lean tisztításon, de a bátrabban és tapasztaltabbak a léböjtöt is csinálhatják ésszel! Az mindenesetre a legmegfelelőbb a szervezet számára, ha hetente egy nap lénapot tartunk – legalábbis – tavasztól őszig, hiszen a testünk és a belső szerveink ilyenkor kapnak egy nap pihenőt, ami meghosszabbítja az élettartamukat.

A tavaszi fáradtság nem betegség, hanem hiányállapot, tél végi testi-lelki kimerültség. Töltsd fel magad és huss, a tavaszi fáradtságot csak hírből fogod ismerni.

Te mit teszel a tavaszi fáradtság ellen?


 

A szerzőről

Coach, természetgyógyász, 2 csodás fiú keresztanyja, a minőségi, egészséges táplálkozás (foodie) és a futás rajongója, a Család és Egészség honlap alapítója, aki azt vallja, hogy ha jó helyre fektetjük be az energiánkat, akkor egészséges, boldog, sikeres és kiegyensúlyozott életet lehet élni akár már napi 4 óra jól szervezett munkával.

További cikkek a szerzőtől: | A szerző honlapja: Molnár Andrea

 

Még nincs hozzászólás

Légy az első, aki hozzászól!

Szólj hozzá!

 




 

 
 
 
More in Egészségmegőrzés, Méregtelenítés, Tavasz (13 of 177 articles)